David Härenstam - klicka på den Cd du vill beställa:

J. S. Bach-Violin Sonatas BWV 1020-1023 & 1024 

Fem sonater av Johann Sebastian Bach arrangerade för barockviolin

och gitarr. Inspelade 2012-2013 av Nils-Erik Sparf och David Härenstam.

Lyssna gärna på några spår från denna CD:

Sonata A minor BWV 1020 Allegro>>

Sonata A minor BWV 1020 Adagio>>

Sonata C major BWV 1033 Andante-Presto>>

 

Några recensioner om denna skiva:

J S Bach i vackert och intimt spel

Svenska Dagbladet

Inledningen i e-moll-sonaten är eldig med improvisationslika figurer i violinen över gitarrens kraftfulla orgelpunkt. I det fortsatta livliga och intima duospelet utförs de arrangerade gitarrpartierna vackert av David Härenstam, medan Nils-Erik Sparfs violinspel lyser med perfekt intonation och kärleksfullt uttryck... Med gitarr, nu lägre stämd än vanligt, ges ett mjukare komplement till barockviolinen än med adelsepokens cembalo, dessutom får musiken större transparens.
Svenska Dagbladet, Lars Hedblad

Betyg; 5/6
Ljud; 5/6
En genomskinligare Bach som – centrerad kring Sparfs glödande violin – blir en fin påminnelse om att genialiteten ofta ligger just i enkelheten och känslan av ännu obeträdd mark.
Opus Magasin Johanna Paulsson

 UNT

Klassisk kompositör i ny tappning

Björn G Stenberg slås av Nils-Erik Sparfs fantastiska tonbildning och David Härenstams skicklighet när de tolkar Bach.

Det är härligt med en kompositör som Johann Sebastian Bach, hans musik kan låna sig till många varianter utan att hans särart går förlorad. Mycket av musiken var nedskrivet för soloinstrumentet men bara ackord för kompet. Det är alltså inget jättesteg egentligen att låta en gitarr spela i stället för det vanliga cembalon eller klavikordet. Men klangen blir som ny, som här i ett antal av Bachs mindre kända sonater för violin.

Konsertmästaren Nils-Erik Sparf behöver väl ingen närmare presentation för Uppsalapubliken, men jag slås än en gång av hans fantastiska tonbildning och briljanta teknik. Gitarristen David Härenstam är en skicklig och mångsidig musiker som gör ett strålande jobb han också med denna underbara musik.

Uppsala Nya Tidning  Björn G Stenberg

 

Musically it works beautifully -: Beauty and musicality in the service of Bach and the listener, not musicology… Indeed, free flowing and improvised, sparkling with wit and invention, the question about Bach-or-Not never arises while listening to these sonatas. The tenacity of Sparf melds perfectly with Härenstam’s mellow, but keenly accentuated lines - at once an alien and a timeless fit in this Bach-combination. (BWV 1020) - sounds here like resurrected and at home at last … it’s a superb Bach release in its own right. 
MusicWeb International Jens F. Laurson


När generalbasen/cembalon byts ut mot gitarr blir musiken lättare, klangen elegantare, stundtals känns det som om tonerna vill sväva iväg som lätta sommarmoln. Sparf/Härenstam gör helt enkelt en strålande insats.
Norran Mikael Bengtsson

En otroligt känslig nerv i samspelet. Jag har tidigare varit lite tveksam till kombinationen violin-gitarr av det skälet att gitarren klangmässigt hamnar i så stort underlägen. Men nu kapitulerar jag... det känns helgjutet med denna kombination, åtminstone när duon är så samspelt som Sparf och Härenstam. Denna inspelning kommer att snurra mycket i spelaren.
Gitarr och Luta

Spheres - Duo Sparf / Härenstam

Ny konstmusik av S. Mossenmark, A. Schnelzer, E von Koch, H. D. Koppel

Lyssna gärna på några spår från denna CD:

Herman D. Koppel Allegro energico>>

Eberhard Eyser, Tempo di Tango>>

Jörgen Jersild, Presto>>

 

Några recensioner om denna skiva:

These two guys are great together, and the sound is superbly balanced between the two instruments… Dashing melodies that migrate between the instruments, then at other times trade off with a virtuosic counterpoint”

American Record Guide

 

”Förföriska originalverk… utomjordiskt vacker och atmosfärisk musik”

HIFI & Musik

 

”Vi får ett oklanderligt, fint utmejslat spel”

Göteborgs Posten

 

...en utomordentlig mix av svensk 1900-talsmusik för violin och gitarr. Flera av verken är skrivna direkt för duon. Det här är musik som ställer stora krav på musikerna. Men det är en repertoar som Nils-Erik Sparf och David Härenstam behärskar till fullo tack vare virtuositet och stor musikalitet. En av förra årets bästa svenska kammarmusikinspelningar.

Mikael Bengtsson
Norra Västerbotten

 

Racconti - Duo Sparf / Härenstam

Klassisk musik av N. Paganini, L.van Beethoven, A. Piazzolla, J. H. Roman

Lyssna gärna på några spår från denna CD:

Niccolo Paganini, Sonata VI>>

Ludwig van Beethoven, Rondo a capriccio>>

Astor Piazzolla, Concert dáujourd ´hui>>

 

Några recensioner om denna skiva:

Two eminent Swedish musicians working togheter... Having heard him on many occasions in a wide range of music, I knew his capacity but rarely have I heard him play with such glow…The rapport between Sparf and Härenstam is also that of two twin-souls’. This is now my preferred version of Histoire du Tango...For the sonata Sparf, who is the leader of the Drottningholm Baroque Ensemble, changes to baroque violin. This is an instrument he handles to perfection. He has a fuller, rounder tone than many period instrument players …full-blooded performance, characterised by speedy fast movements and tasteful embellishments... Sparf combines the fiery temperament of an Italian with his own Nordic coolness – an ideal partnership. Technically he is up to all the requirements with excellent double stops and creamy tone... The disc goes a long way to prove that really good musicians are not hampered by boundaries between, tonal and atonal, new and old, high and low. The only boundaries are between good and bad. This disc is good. It will have a honoured place in my collection.
Classical Cd Musicalweb International Göran Forsling

 

What happaned in Fremantle? - David Härenstam Band

Jazz och experimentell musik av D. Härenstam, G. Backman, G Mulligan

Lyssna gärna på några spår från denna CD:

Sophie Moleta, Kangaroo Gully>>

Astor Piazzolla, Oblivion>>

David Härenstam, Whatever it is, I am against it!>>

 

Några recensioner om denna skiva:

Han är utan tvekan en av de mest spännande svenska musikerna just nu och hade inte hans repertoar varit så spretig(...) så skulle han redan vara en stor internationell stjärna. David Härenstams andra skiva ligger och snurrar i cd-spelaren och jag klickar säkerhetsbältet, för man vet aldrig vad som skall hända när den mannen spelar! Här finns en rad mycket omväxlande låtar som spänner från Davids utgångspunkt, den klassiska gitarren, över finstämda singer/songwriter-alster med Sophie Moleta sjungande, via en tangoskvätt till friformjazz and beyond
Lira

Mångsidig blandning...Sillhouette spelas känsligt... Embreceable you sjungs rättframt av Collins men bakom henne jäser det i bandet och snart bryter en fri improvisation ut. (Moleta och Härenstam framför) känsligt framförda duonummer.
Orkester Journalen

 

Uppnosig blandning av musikstilar!
Vem bryr sig längre om genrer? Inte gitarristen David Härenstam i alla fall, som med ung uppnosighet blandar jazz, klassiskt, folk- och världsmusik. Och får det att svänga oerhört.
Stockholm City

 

Gitarristen David Härenstam är befriande oförutsägbar.Piazzolla, Gullin, Mulligan, Gershwin, Dylan, Härenstam – repertoaren kan synas paradoxal men är helgjuten i sin groove. Ja, här blåser gränslöshetens friska vind i alla avseenden... både vildvuxet och sofistikerat experimentell musikgrupp. Lyriska och känsligt framförda stycken är Piazzollas ”Oblivion” , ”La cumparsita” och Dylans ”Buckets of rain” .
Svd

Alldeles briljant spelat och sjunget... Davids akustiska gitarrspel har en genomskinlig briljans, lyssna bara på hur han mutar in den ofta spelade La Cumparsita som sin egen, eller Lars Gullins Silhouette, som är andlöst vacker med gitarr, dragspel och bas, eller den raffinerade versionen av Bob Dylans Bucket of rain. David Härenstam är i alla händelser en alldeles lysande gitarrist, oavsett uttrycksform.
VF

 

Instead of fitting neatly into one musical genre, the David Harenstam Band’s “What happened in Fremantle?” fits into none… effective, mix of folk, jazz, classical and other styles. Harenstam is a talented guitarist from Sweden who performs regularly as a classical musician. He plays clean, piercing notes on his acoustic guitar and easily moves from style to style… it is the crisp sounds that he nutures from the acoustic instrument. She (Moleta) has a low-key, moody style. Her closest musical kin is perhaps Margo Timmins of the Cowboy Junkies. Both have beautiful voices and slow, haunting deliveries. “What happened in Fremantle?” also includes several instrumental numbers, which have classical and Latin influences. Each song features a different ensemble of musicians. The song “Oblivion,” for example, has guitar, violin and accordion. Other songs have saxophone or drums. The disc officially closes with Harenstam and Moleta performing Bob Dylan’s “Buckets of Rain.” It’s a sparse, beautiful treatment. Moleta’s tender vocals are a perfect fit for the bittersweet lyrics. Although “Buckets of Rain” is the last song listed on the CD, there is a surprise that follows. This is an album full of surprises, mostly good ones.

Jazz review

 

The Bard-David Härenstam

Solo och kammarmusik av R. Dyens, F. Liszt och E. Eyser

Lyssna gärna på några spår från denna CD:

Roland Dyens, Tango en skaï>>

Eberhard Eyser, Caprice>>

Håkan Johansson, Ingenting (recitation av Gunnel Fred)>>

Franz Lizt La lugubre gondola II - Abschied>>

 

Några recensioner om denna skiva:

"... very tonal, original too, and wonderful music... this set is very good indeed, the music is never less then interesting... brilliantly inventive... do buy it!"

Classical Guitar:

 

Gör en sådär euforiskt lycklig... han är en mästerlig gitarrist

Lira

 

Skickligheten finns där. Tekniken är perfekt. Fingrarna löper helt obesvärat över gitarrens hals. Inte en skugga av tekniskt hinder. Ett mästerskap, alltså. Allt stämmer… vad jämför jag med? Segovia. Williams. Det är jämförbara storheter, när det gäller framförandet. Det är på den nivån Härenstam är: Han kan allt.
Norrteljetidning

 

Lika skickligt som vackert spelat.

Uppsala Nya Tidning

 

Unge David Härenstam (född 1972) bryter den klassiska gitarristens ensamhet - Några av skivans mest tilltalande stycken är två av Franz Liszt, där dragspel och gitarr förenas i ett underskönt minimalistiskt arrangemang. Tango, samba, vals - den idéspäckade, icke-ortodoxa för att inte säga djärva mångfalden bär rakt igenom, samlad kring det fasta nav som Härenstam själv utgör med ett gitarrspel som är pregnant och varierat. Här ställs ungdomlig entusiasm mot erfarenheten hos lite äldre samtida kompositörer, och de olika generationerna gör sitt till mångfalden. Ett samarbete med dynamik!
Svenska Dagbladet

 

extreme jumps between heartbreakingly beautiful melodies, wonderfully played, and awkward, rhythmical ostinato, deliciously performed. It´s alive, breathing, technically perfect. The Bard with Nisse Sparf is a wonderful thing, as well as Minimetti by Eberhard Eyser, in which Härenstam playes with clang and explores how far he can reach in all ways of expression, and how much time the music can grab, and how freely you can tell the story. Why not listen to VERY GOOD, creative music, like that on this CD, than to another one, containing ´Classical Favourites´?

Gitarr & Luta

 

Det är ett förstlingsverk som andas självförtroende och ger mersmak. (Härenstam) spelar känsligt och med en rik färgskala… en närvaro som knappast någonsin flyr.
Nwt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Program

 

Trio Brantelid Härenstam Sparf>>

 

David Härenstam Trio>>

 

Duo Sparf / Härenstam>>

 

Duo Dēlinquō>>

 

En Bellmanhistoria>>

 

Klanger och spår>>

 

David Härenstam Sologitarr>> 

 

Övriga projekt>>


 

 

 

 

David Härenstam-Gitarr